Denna blogg utforskar fastighetsmäklarens perspektiv på heminredningens betydelse på bostadsmarknaden. Undersökningen visar att heminredning har en betydande inverkan på köparnas uppfattning om sitt hem bland mäklare som arbetar med bostadsköp. Nästan 60% av mäklarna rapporterar att inredningen påverkar majoriteten av köparna för det mesta. (Undersökning: National association of realtors)
Köparens perspektiv som fastighetsmäklare:
58% av köparnas mäklare uppgav att heminredning påverkade för det mesta för de flesta köpare, medan 31% uppgav att heminredning gjorde det, men inte alltid.
81% av mäklarna uppgav att möbleringen av bostaden gör det lättare för köparen att föreställa sig bostaden som sitt framtida hem. Att möblera vardagsrummet visade sig vara viktigast för köparna (39%), följt av det stora sovrummet (36%) och köket (30%).
Bland fastighetsmäklarna för köpare var det mycket viktigare för deras kunder att erbjuda foton (77%), traditionella fysiska möbler (58%), videor (74%) och virtuella rundturer (42%). 20% av fastighetsmäklarna för köpare sa att möblering av en bostad ökade värdet på den erbjudna bostaden från 1% till 5% jämfört med andra liknande lediga bostäder på marknaden.
Säljarens perspektiv som fastighetsmäklare:
23% av säljarnas fastighetsmäklare uppgav att de möblerar alla säljares bostäder innan de läggs ut på marknaden, medan 10% uppgav att de endast möblerar svårsålda bostäder. De vanligaste möblerade rummen var vardagsrummet (91%), köket (81%), sovrummet (81%) och matsalen (69%). Att använda sig av en möbleringstjänst var vanligast bland säljande mäklare (24%). Säljande mäklare sa också att det beror på situationen (24%), och säljande mäklare erbjöd sig också att personligen möblera (22%). Det genomsnittliga prisvärdet när man använde en professionell inredare var ungefär 600€, medan när en säljande mäklare personligen möblerade ett hem var beloppet ungefär 400€. När de möblerade ett hem rapporterade 20% av säljarens agenter att värdet på det erbjudna hemmet ökade 1% till 5% jämfört med andra liknande hem.
27% av säljarnas mäklare rapporterade att möblering av bostaden förkortade försäljningstiden något. Bland säljarnas mäklare var det mer eller mindre viktigt för deras kunder att erbjuda foton (89%), traditionella fysiska möbler (44%) och videor (44%).
81% av de svarande uppgav att köparna hade tankar om var de ville bo och vilken typ av bostad de hade tänkt sig (76%) innan de påbörjade köpprocessen. 44% av de svarande uppgav att köparna generellt tyckte att bostadsköpsprocessen varken var lätt eller svår. En median på 5% av de svarande uppgav att köparna tyckte att bostäderna skulle se ut som de var inredda i TV-program.En median på 10% av de svarande angav att köparna var besvikna på hur bostäderna såg ut jämfört med bostäder som visats i TV-program. En median på 20% av de svarande uppgav att köparna tog med sig familjemedlemmar för att titta på bostäder. En median på 30% av de svarande uppgav att köparna frågade råd av familjemedlemmar under köpprocessen. 24% av de svarande uppgav att TV-program som visar köpprocessen påverkade deras verksamhet. 73% av de svarande uppgav att TV-program som visar köpprocessen påverkade dem genom att skapa orealistiska förväntningar eller höja förväntningarna.
Under de senaste fem åren uppgav 51% av respondenterna att de har märkt en ökning av andelen köpare som planerar att renovera sin bostad. En median på 25% av respondenterna sa att köpare som planerar att renovera kommer att göra det inom de första tre månaderna efter att de ägd sin bostad. 56% av de svarande uppgav att köparna generellt inte hade någon förväntan på hur många bostäder de skulle se innan de köpte. De som hade en förväntan förväntade sig att se i genomsnitt sju bostäder på plats och 12 bostäder virtuellt. 56% av respondenterna sa att köparnas förväntningar på hur många bostäder de skulle se innan de köpte matchade marknaden.
.